Relația dintre anxietatea de performanță și momentul în care ne aflăm la volan

relația dintre anxietatea de performanță și momentul în care ne aflăm la volan

Vom încerca să surprindem o serie de aspecte privind relația dintre anxietatea de performanță și momentul în care ne aflăm la volan.

Ce este anxietatea de performanță?

Anxietatea de performanță este teama de a nu fi capabil să duci la capat o sarcină.

Persoanele care se confrunta cu anxietatea de performanță își pot face griji că vor eșua înainte de a începe măcar să rezolve o problemă. Aceștia pot avea credința că eșecul va fi urmat de umilire, pedeapsă și respingere. Anxietatea de performanță poate apărea în legătură cu orice sarcină, dar este frecvent întâlnită cînd ne aflăm la volanul unei mașini. Intensitatea anxietății variază de la individ la individ. La unele persoane poate fi vorba de o stare de neliniște și agitație înainte de a lua masina si a se pornii in trafic. Pentru altele simplul gând al responsabilității de a se afla la volanul mașinii,  poate declanșa atacuri de panică.

Cu toții am simțit frica de ceva sau de cineva. Frica este o emoţie absolut normală, pe care o trăim încă de la naştere. Cînd suntem copii, ne este frică de zgomote puternice, de posibilitatea de a cădea, de camere întunecate sau de monştrii de sub pat. Trecem peste aceste temeri pe măsură ce devenim adulţi, dar dobândim altele: frica de condus, de maşini care merg cu viteză, sau frici legate de siguranţa profesională sau financiară, etc..

Frica este o stare naturală şi folositoare, te ajută să te mobilizezi fizic şi mental pentru a putea reacţiona rapid, în cazul unei ameninţări reale, a unui semnal de alarmă veritabil.

Se întîmplă, însă, ca o stare de frică intensă să fie declanşată de situaţii puţin ameninţătoare. Este ca şi cum situaţia respectivă este văzută printr-o lupă, mult mai ameninţătoare decît este ea în realitate, producând reacţii fiziologice, emoţionale şi mentale cu mult disproporționate față de situația reală.

 Viaţa noastră este plină de probleme care trebuiesc rezolvate – de la probleme majore (decizii legate de carieră, de educaţie, de alegere a unui partener, de a conduce mașina) până la problemele minore ale vieţii cotidiene. Oricât de mărunte ar fi, dacă rămân nerezolvate sau dacă sunt rezolvate într-un mod nesatisfăcător, ne pot determina stres şi anxietate. Problemele dificile pot duce la sentimentul incontrolabilităţii sau la cel al percepţiei ameninţării la adresa bunăstării sau siguranţei personale, sentimente care au o contribuţie majoră la apariţia şi menţinerea anxietăţii sau stresului (’frica de a nu incurca circulațía’, “frica de a nu provoca un accident”). Pentru persoanele cu anxietate de performanță, problemele devin mult mai dificil de rezolvat datorită nivelului crescut al anxietăţii. În plus, multe din problemele acestor persoane sunt legate de ceea ce simt, gândesc şi de modul în care se comportă. Rezolvarea eficientă a problemelor va reduce, controla sau chiar preveni stresul şi anxietatea în viaţa de zi cu zi.

Dacă dorești să-ți re-împrospătezi regulile de circulație sau să înveți pentru permis, o pregătire teoretică te poate ajuta să-ți crești încrederea și să reduci frica provocată de ideea responsabilității în trafic. Poți începe prin a citi cursul de legislație și articole pentru șoferi sau a rezolva chestionare auto. SoferOnline.ro e o aplicație foarte bună în acest sens. În plus, aceasta conține și un plan pentru permis, cu sfaturi care te ajută să te pregătești pentru proba teoretică și cea practică.

Psiholog Cluj / Psihoterapeut Cluj-Napoca

Cabinet de psihologie – Stela Neamt

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *