Cluj-Napoca, Bld. Eroilor, Nr. 10, et.1, ap.14
psiholog_stelaneamt@yahoo.com
0740032422
Atacurile de panica

Orice persoana care a suferit un atac de panica, cel putin o data, poate confunda experienta cu producerea unui infarct miocardic.

Atacul de panica este un episod de frica foarte intensa, care se intampla in mod repetat, dintr-o data si fara vreun semn de avertizare sau o cauza clara.

Sentimentul de frica accentuata sau chiar de teroare este insotit de cel putin patru dintre urmatoarele semne: palpitatii ale inimii, ameteala, transpiratie, tremur, ritm alert al respiratiei (hiperventilatie), senzatia de sufocare sau inecare, dureri in piept, stare de voma sau disconfort al stomacului. Pot sa apara si valuri de caldura sau de raceala, amorteala, senzatia de detasare de corp sau ca ceea ce se intampla nu este real, frica de pierdere a controlului, de a innebuni sau de moarte.

Cel mai adesea, atacurile de panica dureaza aproximativ 10 minute, dar se pot prelungi pana la o ora. Este bine sa stiti ca atacul de panica este o tulburare de anxietate. Asadar, reprezinta reactia noastra exagerata fata de un pericol real sau, cel mai adesea, imaginar si proiectat in viitor.

Cauze ale atacurilor de panica. Desi nu s-a descoperit inca o cauza exacta a atacurilor de panica, cercetatorii considera ca este o combinatie intre factorii fizici biologici, psihologici si de mediu.

Cel mai adesea, atacurile de panica se manifesta la adolescenta sau dupa, odata cu tranzitia spre varsta adulta. De ce? Pentru ca atunci apar in viata noastra o serie de evenimente stresante.

Acestea pot fi deopotriva pozitive sau negative si ne pun in situatia de a ne asuma responsabilitatile noului rol de adult independent: admiterea la facultate, examenele, absolvirea facultatii, casatoria, gasirea unui job si angajarea sau nasterea primului copil.

Dat fiind ca in asemenea situatii nivelul de stres este foarte ridicat si ca fiecare dintre noi raspunde diferit in fata unor asemenea provocari, unele persoane nu reusesc sa descopere o modalitate adecvata de coping si dezvolta aceste atacuri de panica.

Prin urmare, o prima cauza a lor o reprezinta expunerea mai mult sau mai putin indelungata la evenimente ce provoaca un nivel ridicat de stres.

Alte asemenea situatii mai pot fi moartea unei persoane dragi, pierderea sau schimbarea locului de munca, divortul, trecerea printr-o perioada de boala, mutarea intr-un alt oras sau alt loc, etc.

Exista si o anumita predispozitie genetica de a avea atacuri de panica. Cu alte cuvinte, unele persoane au o inclinatie innascuta si este mai probabil ca ele sa se confrunte cu astfel de crize daca sunt indeplinite circumstantele „favorabile” in acest sens.

De asemenea, tendintele anxioase din copilarie pot avea o influenta asupra noastra. Aici s-ar inscrie trairea unui eveniment negativ si foarte stresant sau modelul parintilor care sunt ei insisi anxiosi si, eventual, hiperprotectivi.

De loc de neglijat sunt si factorii de natura fizica, precum consumul de alcool, a unor medicamente sau droguri care contin amfetamina, cocaina, cofeina, nivelul crescut al zaharului in sange, hiperactivitatea glandei tiroide sau functionarea anormala a creierului sau a inimii.

Acceptare si auto-observatie

Nu incerca sa lupti impotriva simptomelor panicii si anxietatii sau sa le ignori, ci accepta-le, fara a da vina pe tine sau pe cei din jurul tau.

Fiti atenti la momentul zilei in care se intampla, daca exista anumiti factori declansatori, ce ganduri iti apar, ce simti si care sunt reactiile tale.

Incearca sa faci lucrurile diferit

Observand ce se intampla cu noi atunci cand avem un atac de panica, vom sti cum se inlantuie toate gandurile, emotiile si reactiile noastre fizice. Una dintre strategiile de a depasi atacurile de panica este sa facem ceva diferit in acele momente.

Exercitii de relaxare si respiratie

Este bine cunoscut faptul, ca relaxarea este „inamicul” anxietatii si invers. Practicarea unor tehnici de relaxare ne vor ajuta sa constientizam cand corpul nostru este incordat si cand este relaxat.

Senzatia de sufocare si hiperventilatia amplifica, cel mai adesea, sunt simptomele atacului de panica. Concentrarea pe respiratia adanca si pe controlul ei, in acele momente, reprezinta un mod de a ne calma si a le diminua.

Atunci cand situatia scapa de sub control si nu gasim mecaniste de rezolvare, va recomand sa apelati la ajutorul unui psihoterapeut.

 

 

Psiholog / Psihoterapeut Cluj – Stela Neamt

Phone: 0740032422
Blvd. Eroilor, Nr. 10
Romania, Cluj-Napoca